All Categories
Featured
Table of Contents
Vervoerders Transportondernemingen. Verladers Opdrachtgevers. luchthavenvervoer zaventem. Transportbedrijf Vroeger alleen leverancier van een vrachtauto om de goederen te vervoeren, nu ook opslagplaats voor goederen, waar ze deze verpakken tot kleinere eenheden en daar eventueel bijv. handleidingen bijstoppen. Terrein ziet eruit als distributie- of logistiek centrum (kevin luchthavenvervoer). Transportondernemingen gaan steeds meer doen: ze nemen taken van de opdrachtgevers over en verbreden daarmee de inhoud van hun werk
2 Waardoor ontstaan vervoersstromen? (blz. 8)Vervoer komt tot stand door ruimtelijk verschil of ruimtelijke differentiatie tussen gebieden en de mensen die er wonen ene plaats is ingericht om te wonen, andere om te werken woon-werkverkeer - luchthavenvervoer ninove. Dit ruimtelijke verplaatsen = ruimtelijke interactie. Interactietheorie van Ullman= alleen sprake van ruimtelijke verplaatsing als voldaan wordt aan: Complementariteit
Tussenliggende mogelijkheden: mensen halen goederen uit gebied C, maar in gebied B, dat dichterbij hun gebied A ligt, heeft dezelfde goederen als C, dus komen de goederen uit B i. p.v. C. (niet alleen goederen, ook werk, vakantie enz (luchthavenvervoer naar zaventem).) Transferability. Transporteerbaarheid: is de afstand absoluut (in km.) en relatief (de moeite die je ervoor moet doen) wel overbrugbaar en is het de moeite/het geld wel waard? Aantekeningen: Hoe kun je vervoer cartografisch weergeven? Door de dikte van de pijlen
10)Transportkosten worden bepaald door: Afstand - luchthavenvervoer taxi. Niet alleen de afgelegde afstand heeft invloed op de transportkosten. Je moet er ook rekening mee houden dat een ticket tussen Amsterdam-Rome is in verhouding duurder dan een ticket Amsterdam-New York. Zendingsgrootte. (blz. 11)Hoe groter de zending, hoe (in verhouding) goedkoper de zending, aangezien de kosten dan per kilogram op minder uitkomen. Snelheid
In Siberië is het koud en daar rijden dus weinig vrachtauto’s, dus gaat alles per trein of per vliegtuig. Bron 1: het onderste stokje: over de weg leg je de kortste afstand af en vervoer je het geringst, dus dan heb je lagere terminal kosten. Bron 2: Bij A hoort bijvoorbeeld diamant.
Je kunt het dus overal vandaan halen, in verhouding tot het product kost dat niet zoveel. Bron 3: A= vrachtauto. B= trein - luchthavenvervoer vanuit gent. C= boot.§3. 1 Wat is een vervoerssysteem? (blz. 18)Vervoerssysteem Een aantal plaatsen dat via transportlijnen aan elkaar zijn geknoopt. Het bestaat uit:Knooppunten Hubs, plaatsen waar transportlijnen samenkomen en waar goederen worden geproduceerd, verzameld, bewerkt, verdeeld of doorgevoerd
Een mainport moet aan nog meer eisen voldoen: (blz. 20) Verbinding met andere knooppunten moeten een hoge frequentie hebben. Voorzieningen voor vlotte afhandelingen van de transporten moeten op hoog niveau staan. Het moet zowel vanuit het voorland als vanuit het achterland goed bereikbaar zijn. Er moet intermodaal vervoer naar het achterland mogelijk zijn. Er moet contact zijn met andere werelddelen.
Aantekeningen:In een multimodaal knooppunt komen verschillende modaliteiten samen, zoals Schiphol en eigenlijk elke andere maiport. In een “normaal” knooppunt komen wegen van één modaliteit samen (luchthavenvervoer oudenaarde). Voorland = waar vandaan de goederen komen (voor Rotterdam is dat de hele wereld)Achterland= waar naartoe de goederen gaan (voor Rotterdam is dat heel Europa)§4
(blz (luchthavenvervoer charleroi airport). 21)In de industrie vind je de volgende locatiefactoren het meest: Op de plaats van de grondstoffen. Als het bedrijf gebruikt maakt van veel grondstoffen met een grote volume/gewicht en er een gewichtsverlies tijdens het productieproces is, is het beter om maar een klein stuk te rijden met de grote hoeveelheid grondstoffen
(suikerbieten) Bij een knooppunt. Als een bedrijf veel grondstoffen gebruiken, maar zich niet op de plek van de grondstoffen kan vestigen, vestigen ze zich op de plek waar transport voor bulkgoederen (=goederen die niet verpakt maar als stortgoed vervoerd worden, zoals kolen en graan) goedkoop is - luchthavenvervoer merksem. Voor korte afstanden die moeten worden afgelegd, kan men kiezen voor pijpleidingen en bij lange afstanden zal men zich bij de havens gaan vestigen, omdat scheepvaart de laagste kosten met zich meebrengen
(blz. 22)Een bedrijf dat weinig en lichte grondstoffen gebruikt en waarbij tijdens het productieproces de volume en kwetsbaarheid toeneemt, zal zich hier vestigen, omdat dat handiger en goedkoper is. De houdbaarheid van een grondstof/eindproduct is van belang voor een transporttijd. (zoals koekjes) Maakt niet zoveel uit - luchthavenvervoer antwerpen zaventem bus. Sommige bedrijven gebruiken meerdere grondstoffen of halffabricaten die verschillende herkomsten hebben en hebben afzetmarkten die verspreid liggen
2 Kantoren en locatie (luchthavenvervoer leuven). (blz. 23)De meest voorkomende locaties voor kantoren: Bij een knooppunt van openbaar vervoer. Hierdoor kan het woon-werkverkeer zo veel mogelijk worden beperkt. Deze gebruikersgroep noemen ze stationairen, ze letten nauwelijks op imago of herkenbaarheid. Daarom zijn het meestal overheidsinstellingen en non-profit organisaties. Bij een autoweg. Hier vestigen zich 2 groepen graag:1
Ze willen zich dus snel kunnen verplaatsen. Dit worden ambulanten genoemd (2. Groep die graag gezien wil worden, zij kiest voor een zichtlocatie. luchthavenvervoer dusseldorf. Dit zijn de visualisten. ( In een historische en statige omgeving. Bevinden zich vaak in de binnenstad, meestal slecht bereikbaar en kampen met een tekort aan parkeerplaatsen
Meestal hebben de bedrijven vaak een baliefunctie, wat inhoudt dat mensen ernaartoe komen. Meestal zijn het juristen, notarissen, ambassades, accountants, enz. Maakt niet zoveel uit. Hierbij gaat het vooral om de lage huurprijs, de locatie is van ondergeschikt belang. Het gaat hier om handels- en transportbedrijven, de vallen onder de term modalisten (luchthavenvervoer alicante).§4
(blz. 24)Voor de consument is goede bereikbaarheid belangrijk en voor de winkelier is het belangrijk dat zijn goederen makkelijk kunnen worden aangevoerd (vergunning luchthavenvervoer). Vroeger was het normaal dat boodschappen in de buurtwinkels werden gedaan en “grote”, duurzame goederen in het winkelcentrum werden gekocht. Er zijn een aantal ontwikkelingen geweest, die zorgden voor veranderingen: In oude buurten en wijken nam het aantal inwoners af, doordat de gezinnen vertrokken en één- of tweepersoonshuishoudens terug kwamen, die een ander koopgedrag hebben. De mobiliteit nam toe, waardoor het makkelijk werd om verder weg boodschappen te doen en het werd mogelijk om uit meerdere plekken te kiezen. Door de komst van de koelkast en diepvriezer kon de consument in één keer grote hoeveelheden eten inslaan en dan hoeven ze dus minder vaak boodschappen te doen.(blz
Ze vestigen zich dan bij de aanvoerpunten (voor olie is dat in Rotterdam). Waarom zijn er geen olieraffinaderijen in het Midden-Oosten? Omdat het een onrustig gebied is. Bij knooppunten vestigen zich fabrieken, die we ook wel intermediats noemen - luchthavenvervoer mechelen. Die zorgen voor de bewerking en doorvoering, zoals Rotterdam dat doet met olie. Bij de afzetmarkt vestigen zich fabrieken, die we dead ends noemen
Ook sommige verzekeraars kiezen voor dit soort panden. Wanneer het niet uitmaakt waar kantoren zich vestigen, noemen we ze modalisten en dan is de kantoorfunctie ondergeschikt aan de andere functies - luchthavenvervoer brussel. Vb.: verhuisbedrijven.§3: Direct bij bewoners (bakker, slager, enz.) = buurtwinkels Centralere ligging (keizerswaard) = wijkwinkel Heel centraal (in de Stad) = stadswinkels Rand van de stand (keukenzaken enz.) = megastores
EHQ= Europees bedrijf dat ergens een hoofdkantoor heeft, EDC= Niet-Europees bedrijf dat één vestiging in Europa heeft - goedkoop luchthavenvervoer naar zaventem. Blz. 25: “in het algemeen geldt echter dat de locatie van een bedrijf een veel grotere invloed heeft op transport en logistiek, dan dat transport en logistiek hebben op de locatie van bedrijven.” Dat betekent dat een bedrijf zich ergens vestigt en logistiek en transport daarbij in haken.(je zou bron 15 nog eventjes kunnen leren, het gaat over locatiefactoren en lijkt mij wel handig.)§1
(blz. 33)1803= stoomboot. 19e eeuw= spoorwegen. Regionale specialisatie= gebied A doet het vervoer van grondstoffen en producten en gebied B doet de verwerking van de grondstoffen. Ruimtelijke concentratie= vervoer en productie worden steeds meer in één gebied gebundeld. De concentratiegebieden kregen een veel dichter vervoersnetwerk, omdat er daar meer te vervoeren was.
34)Om dit vervoer betaalbaar te houden, worden goederen op bepaalde plaatsen verzameld en vervolgens in grote hoeveelheden vervoerd over grote afstanden. er zijn daardoor wel steeds grotere vervoersmiddelen nodig - luchthavenvervoer oostende. Voor natte bulkgoederen = mammoettanker Voor droge bulkgoederen = bulkcarrier Voor stukgoederen = mammoetcontainerschip, Deze schepen kunnen niet elke haven in, omdat ze niet diep genoeg zijn voor de schepen
De eerste aanzet tot standaardisatie is het roll-on-roll-off-systeem. Dit is als de oplegger in zijn geheel op de trein of op de boot wordt gezet. Op de plek van bestemming word deze oplegger an een andere truck gekoppeld en verder vervoerd over de weg. De standaardisatie nam toe toen de container (1954) werd uitgevonden.
20 meter bij 2. luchthavenvervoer charleroi gent. 45 meter bij 2. 45 meter is en dan noem je het een TEU. Omdat containers steeds belangrijker worden, spreken we van containerisatie. Het lossen en laden van containers vereist speciale voorzieningen, waardoor het alleen in een beperkt aantal havens gebeurd. De overslag (= overladen) gebeurt op steeds meer plaatsen waar verschillende vervoermiddelen tegelijk aanwezig zijn, dus in de multimodale knooppunten
Table of Contents
Latest Posts
Taxi Woorden
Luchthavenvervoer Schelle
Taxi Arif
More
Latest Posts
Taxi Woorden
Luchthavenvervoer Schelle
Taxi Arif